De 5 voordelen van een massage

Als je regelmatig naar een masseur gaat, herken je vast dat een massage een weldadig gevoel geeft. Dat is waarschijnlijk een van de redenen dat je kiest voor een massage. Heb je nog niet eerder een massage gehad, lees dan de 5 voordelen en je wilt het zeker proberen.

 

Wist je dat je huid het grootste orgaan van je lichaam is? Je huid is namelijk 2 vierkante meter. Daarmee is het ook een van de belangrijkste organen, zonder huid kan je niet leven. Je huid is je orgaan dat je beschermt tegen invloeden van buitenaf, en tevens het orgaan dat je met je handen direct en volledig kan aanraken. Je andere organen zitten in je lichaam. De overige organen kan je “aanraken” door middel van de juiste techniek, probeer maar eens shiatsu, chi nei tsang of voetreflextherapie.

 

De werking van een massage gaat dus als eerste door aanraking via je huid.

 

Wat zijn de 5 voordelen van je massage?

 

1) Massage verlaagt stress

 

Tijdens een massage worden allerlei hormonen aangemaakt. Door de aanraking produceert de hypothalamus in de hersenen oxytocine, oftewel het “knuffelhormoon”. Oxytocine remt de activiteit in je amygdala, een deel dat betrokken is bij emotionele reacties. Het verlaagt je stressniveau en je voelt je blij, ontspannen, verbonden, stabieler en beïnvloedt op positieve manier je sociale interactie.

 

Het tweede hormoon dat aangemaakt wordt, is serotonine, oftewel het “gelukshormoon”. Het is een neurotransmitter dat invloed heeft op je stemming, geheugen, zelfvertrouwen, slaap, emotie, eetlust en seksuele activiteit. Serotonine is de tegenhanger van cortisol, een stresshormoon. Door massage komt er serotonine vrij, het cortisolgehalte daalt. Je voelt je ontspannen.

 

2. Bloeddrukverlagend

 

De ontspanningsmassage heeft een grote invloed op hoe je je voelt, mede door je hormonen die vrijkomen. Je voelt je kalmer, doordat je ademhaling dieper en rustiger zal worden. Je hartslag daalt en dit heeft tot gevolg dat je bloeddruk verlaagt. Als je last hebt van een te hoge bloeddruk en een gejaagd gevoel, vaak last hebt van stress, probeer dan zeker eens een massage uit.

 

3. Spierontspanner

 

Stress kan vele reacties in je lichaam oproepen, zoals slapeloosheid, vermoeidheid en prikkelbaarheid. Stress kan ook zorgen voor gespannen spieren, je trekt je schouder- en nekspieren onbewust aan of gaat in een verkeerde houding aan het werk. Massage van je spieren stimuleert je doorbloeding, voert afvalstoffen af en verlaagt daarmee je spierspanning.

 

4. Boost je immuunsysteem

 

Uit onderzoek is gebleken dat bij mensen die een Zweedse massage kregen er een stijging van het aantal lymfocyten waar te nemen was. Lymfocyten zijn witte bloedcellen die schadelijke invloeden van buitenaf aanpakt, waardoor je immuunsysteem versterkt en minder vatbaar bent voor ziektes. 

 

5. Beter in contact met jezelf

 

Lichaam, geest en emoties zijn met elkaar verbonden. Door de ontspanning breng je je aandacht in plaats van naar je gedachten naar lichaam. Je bent je meer bewust van je lichaam en gaat “uit je hoofd” en komt “in je lichaam”.

 

 

Eigenlijk is er dan nog een 6e voordeel; het verbetert je slaap als gevolg van de 5 positieve bovengenoemde voordelen.