Houding en beweging

Houding en beweging · 26. oktober 2020
Coronaverveling? Doe dan eens wat anders thuis met je man, vriend of vriendin... Wist je dat je hele leuke yoga oefeningen hebt, die je samen kan doen? Dat maakt het heel leuk om te oefenen.
Houding en beweging · 23. oktober 2020
Ademhalen is zo’n automatisch proces dat maar weinig mensen zich bewust zijn van hoe ze ademhalen. Toch is ademhalen geen vast gegeven, gedachten en acties hebben invloed op onze ademhaling. Maar onze ademhaling heeft ook invloed op onze emoties en gezondheid. Denk maar eens aan een spannend moment in je leven; je voelt je hart sneller kloppen, je ademritme gaat omhoog en je komt hoger in je borst te zitten. Tijdens het kijken van een spannende film voel je dat je je adem inhoudt…
Houding en beweging · 21. oktober 2020
De kunst van ontspannen spieren (2) De vorige keer heb ik een oefening gegeven om het verschil tussen aan en ontspannen spieren weer te voelen. Nu ben je weer meer bewust van eventuele spanning, maar het lukt je nog steeds niet om je nekspieren te ontspannen.
Houding en beweging · 21. oktober 2020
Heb je weleens spanning in je borstkas? Dan is de omhoogkijkende hond een fijne houding. Deze houding stretcht de borst en buikspieren. Het versterkt de rug, armen en polsen. Deze oefening kan je beter niet doen als je last hebt van je polsen, het carpaaltunnel syndroom, of rugklachten hebt.
Houding en beweging · 16. oktober 2020
Sterk de winter in. Heb je af een toe een minuutje over? Dan is de plank een perfecte oefening om je core te trainen. Een blog terug hadden we het al over het belang van een sterke core stability. Naast dat het klachten voorkomt, zorgt deze oefening er ook voor dat je zowel je bil, buik, rug , arm als beenspieren traint. Vollediger kan haast niet.
Houding en beweging · 08. oktober 2020
Lijstjes afwerken, deadlines halen.. Tegenwoordig leven we vaak meer in ons hoofd dan ons lijf. Door stresshormonen voelen we pijn minder of we nemen de pijntjes voor lief. Ik kom als masseur regelmatig mensen tegen die het lastig vinden hun spieren te ontspannen. Hoe doe je dat eigenlijk je spieren loslaten?
Houding en beweging · 06. oktober 2020
Voel jij je soms een beetje uit balans? Denk je teveel na? Probeer dan eens de Vrksasana oftwel de boomhouding. Je zal snel merken dat als je blijft denken, je omvalt of gaat wiebelen. Maar als je uit je hoofd gaat, je minder heen-en-weer gaat en steviger gaat staan.
Houding en beweging · 24. september 2020
Heb je spanning in je benen en rug? De staande vooroverbuiging stretch je ruggengraat en achterkant van je benen (hamstrings en kuiten en heupen). Het maakt de bovenbenen en rug sterker en verlicht stress.
Houding en beweging · 22. september 2020
Zoek je even rust? De gestrekte kindhouding verlicht stress, kalmeert je mind en brengt rust in je lichaam. Het is een simpele oefening die je gemakkelijk even tussendoor kan doen en wat gelijk effect geeft.