De 7 kenmerken van een ondernemer

 

Blijf Vitaal was aanwezig bij Maximum Potential, met Michael Pilarczyk en Dan Pena. Prachtig om te zien met hoeveel passie en energie zij zich volledig gaven, deze tweedaagse.

 

De 7 kenmerken van een ondernemer komen van pas als je voor jezelf wilt beginnen.

 

Durf risico’s te nemen

Als ondernemer loop je altijd een risico omdat je het eindresultaat niet 100% kan voorspellen, ongeacht je focus of doorzettingsvermogen. Risico’s en de beslissingen die je neemt zijn daarbij jouw verantwoordelijkheid.

Bij het lanceren van je idee op de markt, prijsbepaling van je product of dienst. Hoe profileer jij jezelf? Hoe ga je de onderhandeling in? Hoe zorg je voor nieuwe opdrachten, want je inkomen is niet altijd gegarandeerd.

Jij hakt de knoop door, want jij bent de ondernemer.

 

Focus met passie

Passie voor je bedrijf heeft waarschijnlijk elke ondernemer, je bedrijf is tenslotte vaak ontstaan uit passie voor je dienst of product. Door je passie te blijven gebruiken, je te blijven richten op wat jij wilt, behoud je focus. Om niet in de verleiding te komen alles te doen wat gedaan moet worden, is het belangrijk je focus te houden. Als je niet van administratie of websitebeheer houdt, zorg dat iemand anders dit voor je doet. Maar ook aanvragen of opdrachten die je liever niet doet kan je delegeren. Focus op je sterke kanten (en ken je zwaktes).

 

Trek je eigen plan

Eigenwijs en onafhankelijk zijn, dit kan absoluut voordelen hebben. Je bent immuun voor betweters of pessimisten. Je bent in staat je eigen koers te varen en je laat je niet van de wijs brengen. Het kan je ook helpen als het even tegenzit, doorzettingsvermogen is essentieel om je bedrijf te laten groeien.

 

Visualiseer je eindpunt

Je wilt een nieuw product succesvol op de markt zetten? Of misschien wil je je team uitbreiden? Of misschien wil je je bedrijf verkopen, of juist een bedrijf gaan kopen. Probeer je einddoel duidelijk te visualiseren. Bijvoorbeeld, ik wil 20% van de markt hebben of mijn team met 5 mensen uitbreiden, of stel een financieel doel in groei van omzet.

Maak je einddoel concreet, en visualiseer dit, telkens weer totdat je gelooft en voelt dat het gaat gebeuren.

 

Ga door en wees gemotiveerd

Als succesvolle ondernemer voer je je ideeën ook echt uit. Je bent gemotiveerd om je idee of product aan de man te brengen en te verkopen. Je stopt je energie en kennis altijd weer in iets nieuws. Als je je eerste doel bereikt hebt, bv de 20% van de markt veroverd te hebben, ga je door naar je volgende doel. Je bent een geoliede machine en gaat door.

 

Je kan goed overtuigen

Verkopen is overtuigen van je product of dienst. Informeren naar problemen en argumenten van de ander omzetten naar jouw overtuigend antwoord. Dat is je kracht.

 

Flexibel

De wereld om ons heen verandert razendsnel. Door nieuwe technologieën veranderen behoeftes van consumenten en komen er nieuwe technieken en processen waarmee je je bedrijf nog makkelijker of beter kan organiseren. Als je niet openstaat voor nieuwe dingen, mis je niet alleen kansen maar ga je achterlopen als concurrenten wel meegaan.

Soms moet je hiervoor je trots opzijzetten, weten wanneer jouw mening ondergeschikt is aan het algemeen belang.

 

Persoonlijk leiderschap

Persoonlijk leiderschap is gewoonweg jezelf leiden. Je dient hiervoor na te denken over verschillende zaken. Waar krijg jij energie van? Wat zijn je sterke en te ontwikkelen persoonlijke eigenschappen? Welk succes wil je behalen? Wees daarbij bewust van jezelf. Wat zijn je persoonlijke eigenschappen? Richt je aandacht niet op een ander, maar op jezelf. Motiveer en manage jezelf.

 

Deze kenmerken zijn wellicht herkenbaar, toch?

 

Zoals we al schreven, afgelopen weekend waren we aanwezig bij Maximum Potential in Veenendaal.

 

Michael Pilarczyk en Dan Pena hebben hier hun ervaringen gedeeld en het publiek aangezet om het beste uit zichzelf te halen, een figuurlijke schop onder de kont gegeven. Een mooie ervaring.

 

Wat ons met name opviel is dat hoewel veel ondernemers deze kenmerken bezitten, aan een hele belangrijke voorbij gaan.

 

Zorg voor jezelf, dit zou punt 8 moeten zijn wat ons betreft.

Je kan nog zo goed bovenstaande kenmerken bezitten en ernaar handelen, als je niet goed voor jezelf zorgt ligt een burn out op de loer.

 

“Michael spreekt over een hoog energieniveau, gezondheid, vitaliteit. Je gezondheid en energieniveau zijn van levensbelang. Wanneer je je lichamelijk en geestelijk zwak voelt, dus niet energiek, ben je niet in staat het beste uit jezelf te halen en grote prestaties te leveren. Door hun drukke schema plaatsen veel ondernemers zichzelf nogal eens op de tweede plek. Dat heeft altijd effect op de productiviteit van jezelf, maar vrijwel altijd ook op je onderneming. Wanneer je energieniveau laag is, ben je ontvankelijk voor stress, negatieve gedachten, ben je eerder vermoeid, raak je sneller geïrriteerd en zul je sneller je focus verliezen. Zorg dus te allen tijde voor een hoog energieniveau.” aldus Michael.

Bronvermelding; werkboek Mastermind Academie, Maximum Potential 2019.

 

De meeste ondernemers gaven aan spanning in rug, nek en schouders te hebben. En dat hebben we gemerkt, we hebben ons goed kunnen uitleven. We masseerden en gaven de gasten desgewenst advies en tips mee over hun houding. Fijn om te doen, maar wat als je na thuiskomst jezelf niet verandert. Zorg dan dat je klachten niet erger worden met alle gevolgen van dien. Blijf voor jezelf zorgen, word en Blijf Vitaal!

 

Zorg daarbij ook voor je personeel. Zij zetten zich dagelijks in voor jouw bedrijf. Ze voelen zich verbonden met het bedrijf en waardering voor het werk dat ze leveren is essentieel voor het behoud van je personeel. Want dan werk je al snel niet meer aan je bedrijf, maar werk je enkel nog in je bedrijf. Je wordt medewerker van je eigen onderneming.

 

Daarom worden onze massages zo goed ontvangen bij bedrijven.

Wij hebben persoonlijk contact met de werknemers en horen regelmatig terug dat men hierdoor het gevoel krijgen gewaardeerd te worden. Het voelt als een beloning voor de inspanning die ze leveren. In ruil daarvoor krijgen bedrijven meer ontspannen werknemers waardoor ze productiever zijn en ziekteverzuim verlaagt. Een mooie win-win toch?

 

Momenteel is ons aanbod aan verandering toe en daar zijn we volop mee bezig, binnenkort zullen we ons aanbod op onze site presenteren. Houd ons daarom in de gaten, like ons op Facebook en volg ons of voeg ons toe op LinkedIn.