Blog 9: Vijf tips waar je direct mee aan de slag kunt om rust in je hoofd te creëeren

blog 9 foto ben-white-7BiMECHFgFY-unsplash
blog 9 foto ben-white-7BiMECHFgFY-unsplash

Ben je vaak onrustig en ervaar je veel stress? Pieker je veel en heb je behoefte aan rust in je hoofd?  

Ga dan aan de slag met deze 5 tips en ervaar meer rust in je hoofd. 

 

1 Blijf in het hier en nu 

Stop met denken en begin met leven. Zorgen maken om zaken waar je vandaag niets aan kunt veranderen, verban ze op dit moment uit je hoofd. Veel dingen waar je je zorgen over maakt, gebeuren uiteindelijk helemaal niet. Let maar eens op. 

 

2 Plan “ik-tijd”  

Maak een afspraak met jezelf, tijd die je voor jezelf gebruikt en alleen voor jezelf, zogenaamde “ ik-tijd". In die tijd doe je alleen waar jij zin in hebt, en verder niets. Kijk een film, wandel door het bos, luister naar je favoriete muziek of doe even helemaal niets. En houd je zoveel mogelijk aan je afspraak. Plan het in je agenda voordat je andere afspraken maakt, blijf trouw aan jezelf. 

 

3 Ga bewegen 

Bewegen is een perfecte manier om je hoofd leeg te maken, ook als je geen zin hebt! Frisse lucht, natuur, daglicht is een natuurlijke en gezonde manier van ontspannen. Stap een half uur flink door, spring op de fiets of ga de sportschool in. Je zult merken dat je je daarna beter voelt.  

 

blog 9 foto dingzeyu-li-ie8WW5KUx3o-unsplash
blog 9 foto dingzeyu-li-ie8WW5KUx3o-unsplash

4 Bewust-worden van je lijf  

Doordat we veel “in ons hoofd” zitten ben je je vaak minder bewust van je lijf. Door je lichaam de juiste aandacht te geven leer je je weer bewust te worden van je lijf. Weten dat je armen en benen hebt, is niet voldoende. Je lichaam zegt je altijd waar je aandacht aan moet geven door signalen af te geven.

 

Zit je veel achter de computer en heb je schouderklachten, dan weet je dat je daaraan moet werken. Ervaar je te vaak veel stress, ligt de kans op een burn-out op de loer.  

Aandacht, ademhaling en aanraking zijn de 3 A’s die je kunnen helpen meer bewust te worden van je lijf.

 

Geef aandacht aan de manier waarop je achter je computer zit, voel wat er in je lijf gaande is. Zit je met gespannen schouders, doe je oefeningen die hiervoor geschikt zijn. Een aantal van deze oefeningen kun je hier zien. 

 

Voel je dat je gespannen bent voor een lastig gesprek, let op je ademhaling en vertraag deze. Door juiste ademhalingstechniek kun je je snel weer ontspannen voelen, je voelt je beter en krachtiger. Blijf Vitaal Yoga

 

Een goede massage kan je bewuster maken van de spanning in je lijf en je helpen te ontspannen.Blijf Vitaal Massages

Bijvoorbeeld meditatie, sauna, yoga, massage helpen je lichaamsbewustzijn te verbeteren. 

 

5 Verheug je op leuke gebeurtenissen 

Pieker niet over zaken die er niet toe doen of waar je geen invloed op hebt.  

Vakantie in het vooruitzicht kan ontzettend fijn zijn, een etentje met vrienden die je lang niet hebt gezien, of een dagje naar de sauna, heerlijke dingen om naar uit te kijken. Heb je op korte termijn geen leuke dingen op de planning, dan plan wat fijne momenten voor jezelf in en geniet in voren. 

 

Je lichaam is waarschijnlijk het grootste cadeau dat je hebt gekregen. Tegelijk ook erg complex met door alle miljoenen cellen die samenwerken, en dat doen ze alleen voor jou. Respecteer je lichaam en wees er zuinig op. Haal je balans weer terug, geniet en leef!